Hoe en wat: halflingen

Nieuw gastras
Plaats reactie
Nofomoa
Site Admin
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 jan 2018, 14:12

Hoe en wat: halflingen

Bericht door Nofomoa » 14 jan 2019, 18:41

Introductie
Met dit hoofdstuk komen Halfingen je stad bevolken. Niet alleen brengen zij hun eigen bouwstijl en gebouwen mee, zij introduceren ook goddelijke zaden.
Ook dit gastras vraagt flink wat ruimte, maar biedt wat meer mogelijkheden om het zelf in te delen.

Bouwen van de gastrasgebouwen vraagt geen bevolking of cultuur. De gebouwen staan weer in het tabbad "nederzettingen" in je gebouwenmenu.

Wel vraagt dit hoofdstuk behoorlijk wat mana. Het is plezierig als je daar alvast een voorraad van hebt aangelegd.

:!: Let op!
- Om dit hoofdstuk vlotjes door te komen heb je 18 uitbreidingen (5x5 vakjes) of meer nodig.


Gebouwen

Bronboom
Dit is het halflingenportaal.
De open plek onderzoek én plaats je als eerste van de speciale gebouwen. Deze moet aan een weg aansluiten. Via de bronboom komen de halflingen je stad binnen en het is tevens de opslagplaats voor je speciale goederen.
Zoals ook bij eerder gastrassen is het belangrijk om het portaal zo snel mogelijk te upgraden. Hoe hoger het level, hoe meer speciale goederen je voor dezelfde prijs kunt verbouwen.

Formaat: 2x3 -> 3x4 -> 4x5 -> 5x6
Maximum level: 4

Update handelsgebouw
Nieuw is een upgrade voor het handelsgebouw. Na de upgrade produceert dit gebouw goddelijke zaden. Deze zaden zijn een nieuw goed dat nodig is voor productie en onderzoeken, De zaden blijven ook na dit hoofdstuk onderdeel van het spel uitmaken.

Onderzoek dit meteen na de bronboom, zodat je zo snel mogelijk goddelijke zaden kunt produceren (want zó snel gaat dat niet).

:!: De hoeveelheid zaden die je produceert is afhankelijk van het aantal vrijgespeelde provincies x het level van je stadhuis. Bovendien krijg je extra zaden als je deze vroegtijdig int. Het aantal bonuszaden is gebaseerd op het aantal OW-levels in je stad x level van je stadhuis. Door het vrijspelen van provincies, uppen van stadhuis én het uppen van OW's kun je dus je productie van goddelijke zaden opschroeven. En je zult al snel merken dat dat ook nodig is. In een volgend hoofdstuk kun je een OW vrijspelen dat zaden produceert, maar voor nu ben je beperkt tot de productie uit het handelsgebouw,
Formaat: 4x5

:!: Let op! Tijdens de verbouwing kun je niet handelen!


Irrigatiekanalen
Vervolgens onderzoek je de irrigatiekanalen. Deze gaan de verbinding vormen tussen de bronboom en de halflingboerderijen. Zonder deze verbinding wordt er niets geproduceerd. De kanalen zelf produceren niets, maar geven wel wat cultuur.

Halflingboerderijen
Hierna volgt de halflingboerderij. Deze hoeven niet aan een weg aan te sluiten, maar wel aan een irrigatiekanaal. Plaats ze zo snel mogelijk om meteen te kunnen beginnen met produceren.
Aantal: ten minste 6, extra (tot wel 12) kan in het begin handig zijn om wat voorraad op te bouwen. De extra boerderijen upgrade je niet, maar breek je later gewoon weer af als ze niet meer zo noodzakelijk zijn.
Formaat: 3x3 (wijzigt niet)
Aantal: ten minste 6
Maximum level: 4

Graanvelden
Graanvelden produceren de basisgoederen waar je boerderijen onderzoeksgoederen van maken.
Op level 1 produceren de veld graan.
Op level 2 wortels.
Op level 3 pompoenen.
Op level 4 appels.
Je hebt deze goederen allemaal nodig. Het is dus zaak om van ieder level een aantal velden te hebben. Het advies is om van ieder 4 te starten. Je kunt later altijd nog wat extra bijzetten of upgraden, indien nodig. Misschien nadat je een stadsuitbreiding hebt vrijgespeeld

Aantal: ten minste 4 van elk soort: totaal 12. Er komt een opdracht voor het hebben van 15 velden!

Formaat: 3x3 (wijzigt niet)
:!: Let op! Upgrades veranderen de goederen die het veld produceert.


Onderzoeken, bouwen en upgraden

Volgorde onderzoeken:
Bronboom
Verbeterde handelsgebouw
Irrigatiekanaal
Halflingboerderij
Landbouw

Zodra de eerste boederij is gebouwd, laat je deze kunstmest produceren. Dit is nodig om graanvelden te kunnen bouwen en om te kunnen upgraden. Bouw zo vlot mogelijk meer boerderijen, eigenlijk zo veel mogelijk om alvast een voorraad kunstmest aan te leggen. Later kun je een deel alvast brood e.d. laten maken.

Er komt géén opdracht om je open plek af te breken. [/u]
We don't stop playing because we grow old. We grow old because we stop playing. (George Bernard Shaw)

Plaats reactie